włoszczyzna
Dieta

Do czego wykorzystywana jest włoszczyzna?

Włoszczyzna jest wykorzystywana do przygotowania wywarów do zup wytrawnych. Jest to uniwersalny i powszechnie stosowany zbiór składników.

Jakie warzywa wchodzą w skład włoszczyzny

Warzywa, które wchodzą w skład włoszczyzny to:

  • seler,
  • pietruszka,
  • marchew,
  • kapusta włoska,
  • liście pora.

Czym jest włoszczyzna?


W sklepach spożywczych i na straganach włoszczyznę sprzedaje się w postaci pęczków. Można śmiało powiedzieć, że włoszczyzna jest niezastąpiona w polskiej kuchni. Nadaje bulionowi nie tylko niepowtarzalny aromat, ale również delikatną słodycz. Dieta oparta na warzywach jest naprawdę bardzo zdrowa. To właśnie dzięki włoszczyźnie zupa ogórkowa i grochówka mają wspaniały smak. Można też dodać do włoszczyzny grzyby, czosnek, pomidory oraz grzyby, które świetnie podkreślą jej walory smakowe i odżywcze. Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że przez cały rok dostępne są warzywa i zioła wchodzące w skład włoszczyzny. Dodatkowo zawierają wiele cennych minerałów oraz witamin, a także mnóstwo błonnika. To wszystko sprawia, że warto je spożywać. W sprzedaży można znaleźć również zestawy rozszerzone o natkę pietruszki i cebulę. Warto pamiętać, że to z mitu o królowej Bonie wywodzi się nazwa włoszczyzny. To właśnie królowa Bonu przywiozła z Włoch kultowy zestaw warzyw do Polski. Według przekazów ludowych włoszczyzn bardzo szybko przypadła Polakom do gustu. Jednak jeszcze przed narodzinami królowej Bony marchew i pietruszka były znane w naszym kraju. Przywiezienie pora i selera do Polski to wyłącznie zasługa słynnej władczyni. Przyzwyczajenia kulinarne Polaków również się zmieniły dzięki jej podróżom. Polacy zaczęli bardziej urozmaicać swoją dietę i dodawać wartościowe warzywa.

Zalety włoszczyzny


Włoszczyzna ma nie tylko świetne walory zapachowo-smakowe, ale jest też doskonałym źródłem minerałów oraz witamin. W każdym warzywie korzeniowym znajdują się duże ilości cennych wartości odżywczych. Kopalnią prowitaminy A jest oczywiście korzeń marchwi. Warto również dodać, że jest to niezwykle silny antyoksydant. Trzeba dbać o prawidłową podaż tej witaminy w diecie, ponieważ poprawia ostrość widzenia, a jednocześnie chroni nas przed nowotworami. W marchewce surowej znajduje się oczywiście najwięcej wartości odżywczych. Gotowana marchew jest jednak łagodniejszą propozycją dla żołądka, ponieważ jest lekkostrawna. Z tego powodu jest polecana osobom z problemami gastrycznymi. Warto dodać, że w medycynie naturalnej korzeń pietruszki jest wykorzystywany od wieków. Posiada właściwości moczopędne, więc skutecznie zapobiega gromadzeniu się wody w organizmie.

Jak jeść włoszczyznę?


Najlepiej regularnie spożywać pietruszkę, ponieważ można w ten sposób zapobiec nadciśnieniu oraz nadwadze. Pietruszka dodatkowo zapobiega zakwaszeniu organizmu i wspomaga wyprowadzanie toksyn. Warty uwagi jest także korzeń selera, który zawiera witaminę C, witaminy z grupy B, błonnik oraz sole mineralne. Należy pamiętać, że seler jest przede wszystkim podstawą diety redukcyjnej, a do tego smacznym dodatkiem do obiadu. Jest to warzywo, które jednocześnie usprawnia procesy przemiany materii, a do tego przedłuża poczucie sytości. Cynk, który jest zawarty w selerze wspiera pracę układu odpornościowego i przyspiesza gojenie się ran. Prawdziwą skarbnicą witaminy A są oczywiście liście pora. 100 gramów tego warzywa pokrywa ponad 70% dziennego zapotrzebowania. Opłaca się włączyć pora do diety, ponieważ obniża poziom złego cholesterolu, redukuje stres i wspiera pracę serca. Dodatkowo działa alkalizująco na cały organizm i zapobiega anemii. Można śmiało powiedzieć, że por to samo zdrowie. Bazą wywaru, który jest niezbędny do przygotowania aromatycznej zupy jest oczywiście włoszczyzna. W sprzedaż można znaleźć włoszczyznę w postaci suszonej lub świeżej. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie włoszczyzna świeża. Można też ją wzbogacić liściem laurowym oraz zielem angielskim, dzięki czemu walory degustacyjne zupy będą jeszcze lepsze. Wiele innych potraw także można doprawić przy użyciu włoszczyzny. Warzywa, które wchodzą w skład włoszczyzny należy pokroić i następnie podsmażyć. Powinno to trochę urozmaicić smak gulaszy oraz sosów.

You may also like...